skip to Main Content

Optimaliseer je LinkedIn profiel met deze 6 tips

Optimaliseer je LinkedIn profiel met deze 6 tips | Betere vindbaarheid via LinkedIn |  Vevice Communicatie

Ik val maar gelijk met de deur in huis: LinkedIn hebben alleen is niet genoeg. Als je LinkedIn profiel niet geoptimaliseerd is, loop je namelijk makkelijk klanten mis. Je valt niet op tussen de rest en profielbezoekers krijgen een onvolledig of onduidelijk beeld van wat je doet. Zonde! En toch zie ik het nog vaak gebeuren bij ondernemers in de techniek en maakindustrie. Al die opties die onbenut blijven! Het is daarom nu de tijd om online te laten zien wat je in huis hebt. Geen zorgen, daar help ik je bij. In deze blog deel ik 6 tips om alles uit je LinkedIn profiel te halen wat erin zit.

 

Twee soorten profielen
Voordat we beginnen, is het goed om te weten dat je op LinkedIn kan kiezen tussen twee verschillende types profielen: een persoonlijk profiel of een bedrijfspagina. Veel zzp’ers hebben wel een persoonlijk account, maar missen nog een bedrijfspagina. Hoewel we de focus in deze blog op het persoonlijke profiel leggen, is het wel goed om ook een bedrijfspagina aan te maken. Deze vergroot direct je vindbaarheid en naamsbekendheid. Oké, hier gaan we. Klaar voor de tips?

 

  1. Smile! Upload een goede foto

 

Je profielfoto is belangrijk. Op die manier hebben mensen direct een indruk bij wie er achter het bedrijf zit. Je geeft je bedrijf uitstraling. Op een goede foto staat je hele gezicht, met goede belichting en een neutrale achtergrond. Natuurlijk mag je lekker lachen, maar hou ‘m wel zakelijk. De brede foto bovenaan je profiel, de banner, is ook belangrijk. Daar kun je het best een foto plaatsen die iets te maken heeft met je branche, met bijvoorbeeld je logo in een hoekje. Gebruik bij voorkeur geen gratis stockfoto. Het is aantrekkelijk, ik weet het, maar stockfoto’s zijn vaak ronduit perfect. Dat ziet er algauw nep of zelfs goedkoop uit. Beetje mee oppassen dus.

 

2. Je introductie in één zin: dit is je kopregel

 

De kopregel is naast je profielfoto het eerste wat mensen van je profiel te zien krijgen. Het is dus je eerste indruk. En om die te maken, heb je maar 2 seconden. Een goede kopregel is daarom kort, pakkend en vertelt precies wat je doet. Zorg dat de regel uitnodigt om verder te klikken en je profiel te lezen. Zo kun je bijvoorbeeld in één of twee woorden benoemen wat jou als ondernemer uniek maakt. Vaak vinden de ondernemers die ik help dit lastig. Misschien weet je niet goed van jezelf wat je uniek maakt, of heb je moeite met het samenvatten van alles wat je kwijt wil in één zin. Doe me zeker een berichtje indien dat ook voor jou geldt: ik kijk graag even met je mee naar dit belangrijke en onmisbare deel van je account.

 

3. Een mini-website, maar dan op LinkedIn: de Info

 

Het Info onderdeel geeft je profielbezoekers een totaalbeeld van jou als ondernemer. Je kan het zien als een mini-website. De eerste drie regels die je hier schrijft, zijn direct zichtbaar. Voor de rest van het verhaal moet je op ‘lees meer’ klikken. Zorg daarom dat die eerste drie regels direct de aandacht pakken en uitnodigen om verder te lezen. Beetje inspiratie nodig voor wat je er bijvoorbeeld in kan zetten? Wat dacht je van:

  1. Je elevator pitch;
  2. Problemen die je oplost voor je klanten en de producten of diensten die je aanbiedt;
  3. Klanten en bedrijven je al hebt bediend;
  4. Je werkwijze: welke methode gebruik je en wat is daar uniek aan?;
  5. Je ‘why’, waarom je doet wat je doet.

 

Deze onderdelen geven je lezers een introductie van je bedrijf en van jezelf. Ook heb je dan de belangrijkste zaken op een rijtje. Goed om niet te vergeten: zet je contactgegevens nog onderaan, ondanks dat die ook al ergens anders op je pagina te vinden zijn. Over het algemeen kiezen we als mens voor de weg van de minste weerstand. Je wil niet dat je lezers terug moeten scrollen en zoeken naar je telefoonnummer, maar direct contact met je op kunnen nemen bij interesse.

 

Vind je het lastig om een pakkend verhaal te schrijven, of weet je niet goed waar je moet beginnen? Tijdens de online modules van mijn LinkedIn Advies traject ga ik hier dieper op in en help ik je met jouw merkverhaal op papier zetten.

 

4. Aanbevelingen

 

Je kan wel zeggen dat je goed bent in je werk, maar vinden anderen dat ook? Door aanbevelingen te plaatsen op je LinkedIn, deel je eigenlijk ‘social proof’: bewijs dat ook andere mensen tevreden zijn over jou en je werk. Deze ‘recensies’ kun je altijd gewoon vragen aan opdrachtgevers en klanten door ze een persoonlijk berichtje te sturen. Denk bijvoorbeeld aan je oud-collega’s, vorige managers, klanten en businesspartners. Je kunt ook om een aanbeveling vragen met een speciale knop op LinkedIn wanneer je een connectie hebt met deze persoon. Vraag om een mening over één specifiek onderwerp. Geef bijvoorbeeld aan dat je het liefst een recensie zou ontvangen over je specifieke service, product of samenwerking. Op die manier geef je een beetje sturing en vermijd je clichés. Ook kaart je op die manier allerlei belangrijke onderwerpen aan die relevant zijn voor je klanten. Als je het lastig vindt om zomaar een recensie te vragen, kun je voorstellen om er zelf ook één te schrijven voor de ander. Zo kun je elkaar helpen!

 

5. Licht je grootste trots uit: Uitgelicht

 

Een heel mooi onderdeel op je LinkedIn profiel is de sectie ‘Uitgelicht’. Ik noem het ook wel eens je ‘etalage op LinkedIn’. Dit onderdeel stelt je in staat om foto’s, video’s, projecten en LinkedIn berichten in de spotlight te zetten. Je kunt hier dus een soort samenvatting maken van je grootste projecten, hoogtepunten en beste reviews. Hoewel dit onderdeel ontzettend handig is om jezelf echt te onderscheiden van anderen, wordt het nog heel weinig gebruikt door bedrijven in de maakindustrie. Dit is dus een open deur om je nog meer te onderscheiden van andere techniek- en maakbedrijven.

 

6. Zet een link onder je kopregel

 

In het introductie gedeelte kun je een link toevoegen naar je website. Zo word je nog beter vindbaar.  Zet hier bijvoorbeeld een link naar een specifieke landingspagina op je website. Denk aan een gratis weggever, download of de contactpagina.

Het zijn allemaal kleine stapjes, maar samen zorgen ze ervoor dat je een sterkere positie inneemt online. Omdat veel anderen dit nog niet doen, is het een uitgelezen kans om je mee te onderscheiden. En betere onderscheiding, betekent betere vindbaarheid, wat op zijn beurt weer leidt tot nieuwe klanten. En daar doen we het voor!

 

Verander je connecties in klanten
Heb je een bedrijf in de maakindustrie of techniek, maar krijg je je nieuwe klanten door tijdrovende marketing klussen als koud bellen, beurzen en bedrijven bezoeken? Dat kan beter! Ik ben Vera van Vevice Communicatie. Ik help jou met je online marketing en je LinkedIn stap voor stap optimaliseren, om steeds meer zakelijke connecties om te zetten in klanten. Zo leer ik je tijdens het LinkedIn Advies traject middels online modules en 1-op-1 begeleiding van mij hoe jij je LinkedIn in kan zetten als succesvolle bron voor nieuwe leads op de lange termijn. Weet je dat je meer aan de slag moet met LinkedIn, maar weet je niet waar te beginnen? Dan is dit het traject voor jou: Klik hier!

Ga vandaag nog aan de slag en optimaliseer je LinkedIn profiel. Ik wil je hier graag persoonlijk mee helpen, want binnenkort organiseer ik weer een GRATIS LinkedIn Workshop. Je ontvangt persoonlijke tips voor jouw LinkedIn profiel en voor je LinkedIn marketing. Ook kun je mij persoonlijk vragen stellen. Mis het niet en meld jezelf aan via www.vevice.nl

Back To Top