LinkedIn marketing in 2024
Ook als ondernemer is het een goed idee om goede voornemens op te stellen voor het nieuwe jaar. Als je je doelen opschrijft, heb je ze veel beter voor ogen en is de kans dat je ze behaalt automatisch groter. Staat je LinkedIn marketing al op dat lijstje? In deze blog deel ik tips om je LinkedIn in te zetten als sterke marketingtactiek voor bedrijven in de techniek- en maakindustrie in 2024.
1. Een goed voornemen? De tijd nemen!
Marketing wordt over het algemeen nog te vaak beschouwd als ondergeschoven kindje. Let’s change that in 2024. Steeds meer bedrijven zien gelukkig het belang in van goede online zichtbaarheid, maar nog lang niet elke ondernemer neemt social media serieus. Dit terwijl het toch inmiddels onmogelijk weg te denken is uit de samenleving. Wil je nieuwe klanten, een beter bereik, meer websitebezoekers, een fanbase opbouwen en je potentiële leads op de hoogte houden van wat je doet? Al deze belangrijke aspecten aan succesvol verkopen kun je voor elkaar krijgen door de tijd te pakken voor je LinkedIn marketing. Goed om écht even voor te gaan zitten dus.
2. Optimaliseer je LinkedIn profiel voor 2024
Ik hoor het je denken, alles verbeteren, kost dat niet bakken met tijd? Moet ik weer een handleiding volgen? Heb ik daar wel zin in? Maar geen zorgen, ik beloof dat dit ook jou lukt. En dat terwijl je er niet meer dan een half uurtje aan kwijt hoeft te zijn. Ik heb namelijk een stappenplan voor je opgesteld dat je gaat helpen om je LinkedIn pagina te optimaliseren. Het is geen heel boekwerk, maar slechts een paar simpele stappen die je LinkedIn een duwtje in de goede richting geven. Je online zichtbaarheid is namelijk net zo belangrijk als de uitstraling van de receptie van je bedrijf: het moet verwelkomen, uitnodigen en netjes blijven. Je wil gewoon een goede indruk maken, toch? Daarvoor is een duidelijke profielfoto, een heldere beschrijving van wat je doet en een duidelijk overzicht van bijvoorbeeld je contactgegevens onmisbaar. Maak het bezoekers makkelijk en richt je pagina duidelijk in met de stappen uit dit plan.
3. Welke berichten ga je plaatsen in het nieuwe jaar?
Of je op dit moment nu veel of weinig berichten plaatst: het is belangrijk om jezelf steeds af te vragen: door wie wil ik op welke manier gezien worden? Dat helpt met het bepalen van de insteek van je bericht. In een andere blog deel ik daar alles over, maar hierbij nog een paar tips die je op weg helpen met het optimaliseren van je berichten:
- Deel je strikt zakelijke berichten? Misschien is een persoonlijke update leuk om er eens tussenuit te springen. Die persoonlijke kant, je bedrijf een gezicht geven, is een trend op LinkedIn het afgelopen jaar, die ook in 2024 doorzet.
- Schrijf je steeds ‘u’, of willen je klanten liever aangesproken worden met ‘je’? Spreek de taal van je doelgroep om hen echt te bereiken.
- Laat je berichten nalezen op spelfouten door een externe voordat je het bericht op je LinkedIn plaatst.
- Wees niet te gericht op verkopen, maar denk vanuit je klant en zijn/haar problemen. Hoe help jij hen verder op weg en wat lossen jouw oplossingen voor hen op?
- Wees consistent: een bericht op LinkedIn is gemiddeld 24 uur zichtbaar en afhankelijk van de engagement verdwijnt deze daarna wat naar de achtergrond. Zorg dus dat je vaak genoeg iets post om in the picture te blijven. Een content kalender kan daarbij helpen. In deze blog lees je daar meer over hoe je deze maakt.
- Vraag je collega’s en werknemers het bericht te reposten en er eventueel op te reageren. Zo kom je ook in hun netwerk terecht en bereik je een breder publiek.
- Gebruik hashtags.
- Reageer snel op eventuele reacties die je op berichten krijgt.
4. Over berichten gesproken…
Timing is alles op LinkedIn. Goede dagen om berichten te plaatsen zijn over het algemeen de dinsdag, woensdag en donderdag in de ochtend tussen 10:00 uur en 14:00 uur en in de avond tussen 19:00 uur en 20:00 uur. Hou dat in gedachten. Uiteraard kan dat voor jouw doelgroep weer net iets anders liggen. Probeer het gewoon uit zou ik zeggen.
Hoe help ik jou op weg in het nieuwe jaar?
Heb je een bedrijf in de maakindustrie of techniek, maar krijg je je nieuwe klanten door tijdrovende marketing klussen als koud bellen, beurzen en bedrijven bezoeken? Dat kan beter! Ik ben Vera van Vevice Communicatie. Ik help jou met je online marketing en je LinkedIn stap voor stap optimaliseren, om steeds meer zakelijke connecties om te zetten in klanten.
Zo leer ik je tijdens het LinkedIn Adviestraject middels online modules en 1-op-1 begeleiding van mij hoe jij je LinkedIn in kan zetten als succesvolle bron voor nieuwe leads op de lange termijn. Weet je dat je meer aan de slag moet met LinkedIn, maar weet je niet waar te beginnen? Dan is dit het traject voor jou. Ontdek het op mijn website bij: LinkedIn Advies Traject.
GRATIS LinkedIn Masterclass
Ga in het nieuwe jaar aan de slag en leer meer over LinkedIn tijdens de GRATIS Masterclass die ik maandelijks geef! Tijdens de online LinkedIn Masterclass voor techniek- en maakbedrijven deel ik de 6 beste tips voor meer resultaat op LinkedIn èn de nieuwste LinkedIn trends voor 2024. Meer weten?
Voor de datum van de Masterclass en aanmelding ga je naar deze pagina: GRATIS LinkedIn Masterclass.