skip to Main Content

Blog In 4 stappen LinkedIn content maken voor de techniek en maakindustrie

In 4 stappen LinkedIn content maken voor de techniek en maakindustrie l Vevice Communicatie

Berichten posten op LinkedIn: het lijkt zo makkelijk, maar puntje bij paaltje lopen veel ondernemers in de techniek- en maakindustrie tegen dezelfde problemen aan. Geen inspiratie, tijd, zin of ideeën voor berichten, maar ook twijfels of berichten wel professioneel overkomen. In deze blog deel ik 4 LinkedIn hacks om je online marketing naar een ander niveau te tillen. Zo kun je straks effectief, strategisch en consistent de aandacht pakken van je doelgroep op LinkedIn. Speciaal voor de techniek – en maakindustrie.

 

Stap 1: Kijk eens kritisch naar je berichten

Je kunt niets verbeteren als je niet weet wat er mis gaat. Daarom is het tijd om kritisch te kijken naar wat je nu op LinkedIn post. Je krijgt inzicht door een soort 0-meting te maken, door de volgende vragen te beantwoorden:

 

  1. Wat voor type berichten plaats je nu?

Ben je voornamelijk informatief aan het zenden, of zet je aan tot verkopen door bijvoorbeeld te schrijven dat je lezers contact met je moeten opnemen?

 

  1. Plaats je alleen tekst, of ook foto’s, video’s of links naar andere websites?

 

  1. Plaats je eigen foto’s, of stockfoto’s? Waarom plaats je die nu nog wel/niet? Heb je de middelen, tijd, zin of vaardigheden niet die nodig zijn? Vind je het bijvoorbeeld lastig om teksten te schrijven of heb je cameravrees? Het is een goed idee om hier iets mee te doen. Als je wil opvallen, is afwisseling in de soorten berichten die je plaatst de sleutel. Als je alleen maar tekst deelt zonder plaatjes, wordt er gemakkelijk overheen gescrold door je volgers. Trek de aandacht met bijvoorbeeld een video, infographic of afbeelding.

 

  1. Tot slot kijk je naar hoeveel tijd je nu besteed aan LinkedIn per week.

Je haalt de beste resultaten uit je LinkedIn wanneer je er 15 tot 30 minuten per dag aan besteed – red je dat al?

 

Stap 2: Voor wie schrijf je je berichten op LinkedIn? Bepaal je ideale klant  

 

Je wil graag dat jouw berichten gezien en gelezen worden door jouw doelgroep, maar hoe bereik je hen? Hoe zorg je dat jouw posts hen aanspreken? Techneuten zullen een bericht met een tekening van een innovatief ontwikkelplan sneller bekijken dan een investeerder. Die ziet bijvoorbeeld liever cijfers en statistieken. Het soort bericht dat je plaatst, moet dus afgestemd zijn op de doelgroep die je probeert te bereiken. Als zij je posts niet interessant vinden, zullen ze die ook niet lezen.

 

Een paar tips om een bericht te schrijven dat je lezers aanspreekt

  • Vermijd moeilijk vakjargon. Wat vanzelfsprekend is voor jou, hoeft dat niet te zijn voor een ander. Zeker als je mensen probeert te bereiken die wat verder van de branche afstaan, is het belangrijk om te kijken vanuit hun perspectief. Verplaats je in de schoenen van je lezers: zouden zij snappen wat je zegt in je post? Vraag desnoods om feedback van iemand die buiten je organisatie staat en werkt in een andere branche.
  • Gebruik geen stockafbeeldingen. Deze foto’s die je van internet plukt zijn makkelijk en rechtenvrij, maar maken je verhaal al snel heel onpersoonlijk.
  • Hou je berichten kort en bondig. Probeer per bericht één boodschap te delen. Ga je het dit keer hebben over nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf, een nieuwe machine of stel je een nieuw teamlid voor? Hou het dan daarbij.
  • Lok altijd interactie uit aan het eind van je bericht met een zogenoemde call to action. Deze zin zorgt ervoor dat je je lezers wat sturing geeft om naar je website door te klikken of bijvoorbeeld contact met je op te nemen. Een aantal voorbeeldjes van een call to action zijn bijvoorbeeld: “Ik nodig je uit voor een afspraak als je dit onderwerp interessant vindt. Bel me via 0612345678,” of misschien “Kijk voor meer informatie op onze website, www.bedrijfindemaakindustrie.nl.”

 

Stap 3: Kies onderwerpen en thema’s 

Om te zorgen dat het geen rommeltje wordt en jij overzichtelijk kan werken, raad ik je aan om 4 tot 6 thema’s te kiezen waarover je berichten kunt gaan plaatsen op je zakelijke LinkedIn. Kies onderwerpen die centraal staan binnen je bedrijf. Bijvoorbeeld duurzaamheid of innovatie. De kernwaarden van je bedrijf kun je in elke post terug laten komen. Op die manier weten je klanten op den duur precies wat je doet en waar je voor staat: de kracht zit ‘m in de herhaling.

 

De thema’s ga je uitwerken in onderwerpen. Daarmee ga je content maken, oftewel berichten. Dat doe je bijvoorbeeld zo:

  • Staat bij jou ontwikkelen hoog in het vaandel? Laat je trainees en stagiairs henzelf dan voorstellen.
  • Ben jij veel bezig met duurzaamheid? Bedenk dan wat je specifiek voor duurzaams doet, en deel updates over ontwikkelingen en projecten. Ook kleine dingen zoals afval scheiden is al genoeg voor een post op LinkedIn.

 

Hier een aantal LinkedIn content ideeën, speciaal voor de techniek- en maakindustrie:

 

  • Deel jouw visie op waarom je werk relevant is. Wat beteken jij voor je klant?
  • Geef een kijkje achter de schermen, hoe ziet een typische dag er op kantoor of in de fabriek bij jou uit?
  • Stel je team eens voor. Hier kun je meerdere posts aan spenderen.
  • Deel een groot project dat op de planning staat.
  • Vraag jouw klant om een review over een specifiek onderwerp.

 

Stap 4: Een goed begin is het halve werk: maak een content kalender

 

LinkedIn is alleen effectief als je consistent berichten plaatst. Dat weten we inmiddels. Maar hoe pak je dat handig aan? Met een handige tool, genaamd de content kalender. Daarin kun je precies aflezen welke berichten je gaat plaatsen op welke dag. Door in één keer tijd te investeren en besteden aan het maken van een hoop content, hoef je de berichten daarna alleen nog maar te posten. Zo zorg je voor rust en overzicht middels een strakke planning.

 

Dit zijn de voordelen van een content kalender voor LinkedIn

  • Rust: een content kalender geeft je rust, omdat je je geen zorgen hoeft te maken over wat je op je LinkedIn moet posten op een inspiratieloze dag.
  • Voorbereiding: je collega’s kunnen bij uitval ook berichten plaatsen, omdat je alles al voorbereid hebt.
  • Overzicht: je houdt overzicht en ziet zo gemakkelijk welke berichten je al wel en niet gepost hebt.
  • Consistentie: je kunt consistent de aandacht trekken op LinkedIn, wat goed is voor je zichtbaarheid en bereik.
  • Klanten bereiken: je klanten leren je beter kennen als je content inplant die perfect past bij je bedrijf.

 

Hierbij een voorbeeld van hoe een content kalender eruit ziet:

Verander je connecties in klanten
Heb je een bedrijf in de maakindustrie of techniek, maar krijg je je nieuwe klanten door tijdrovende marketing klussen als koud bellen, beurzen en bedrijven bezoeken? Dat kan beter! Ik ben Vera van Vevice Communicatie. Ik help jou met je online marketing en je LinkedIn stap voor stap optimaliseren, om steeds meer zakelijke connecties om te zetten in klanten. Zo leer ik je tijdens het LinkedIn Adviestraject middels online modules en 1-op-1 begeleiding van mij hoe jij je LinkedIn in kan zetten als succesvolle bron voor nieuwe leads op de lange termijn. Weet je dat je meer aan de slag moet met LinkedIn, maar weet je niet waar te beginnen? Dan is dit het traject voor jou.

Klik hier!

 

Ga vandaag nog aan de slag en leer meer over LinkedIn met mijn blogs! Schrijf je in voor mijn GRATIS nieuwsbrief vol tips, tricks en handige feitjes. Ook krijg je dan direct een seintje wanneer de volgende blog online staat. Die gaat over hoe je je goede voornemens voor online marketing écht kan waarmaken. Mis het niet en zet jezelf op de lijst via www.vevice.nl

Back To Top