skip to Main Content

Blog

Beursbezoek gehad: en nu?

Connecties maken op LinkedIn: zó doe je dat | Vevice Communicatie

 

Je bent thuisgekomen van een succesvolle beurs. Of je nu bezoeker of standhouder was, waarschijnlijk heb je veel nieuwe, interessante mensen ontmoet die je aan je netwerk wilt toevoegen. LinkedIn is hier het perfecte kanaal voor. Maar hoe pak je dat aan? In deze blog bespreek ik een praktisch stappenplan met je, om die handvol visitekaartjes om te zetten in waardevolle, zakelijke connecties voor de lange termijn.

 

Stap 1: Connecties toevoegen is anders dan een vriendschapsverzoek sturen

Wat Twitter, Facebook en Instagram gemeen hebben? Je stuurt er met één klik op de knop een vriendschapsverzoek uit. Dat werkt net wat anders op LinkedIn. Je hebt hier namelijk niet voor niets de optie om een persoonlijk berichtje toe te voegen. Je wil niet ‘zomaar’ vrienden worden met iemand. Je wil je netwerk uitbreiden en onderhouden. Je moet dus opvallen. Maak gebruik van deze functie en stuur altijd een persoonlijk bericht mee. Zo onderscheid je jezelf van anderen. In je bericht zet je bijvoorbeeld waar je de persoon van kent, of waarom je een connectieverzoek stuurt.

Wat inspiratie nodig? Gebruik dan mijn voorbeeld:

 

“Goedemorgen/middag beste X, we hebben elkaar gesproken tijdens event X. Ik vond het leuk je te ontmoeten! Zullen we connecten op LinkedIn?”

 

Stap 2: Stuur een opvolgbericht

Voeg iedereen toe die je hebt gesproken. Heeft iemand je verzoek geaccepteerd? Mooi! Stuur dan nog een bericht. Toon interesse door bijvoorbeeld een vraag te stellen over hun werk of achtergrond. Zo leer je de nieuwe connectie beter kennen en begin je met vertrouwen opbouwen. Laat het commerciële deel nog even achterwege, dat komt vanzelf wel. Begin dus niet over je aanbod en doe ook geen voorstel om direct een afspraak te maken. Dat kan algauw opdringerig overkomen. Richt je voor nu op het leggen van de verbinding.

 

Stap 3: Laat zien wat je doet

Top, al die nieuwe connecties! Hoe nu verder? Dit is het moment om aan iedereen te laten zien wat je nu eigenlijk doet. Je doet dit door berichten te plaatsen op je pagina. Zo leert je netwerk wat je belangrijk vindt en waar je voor staat. Inspiratie nodig? Dit kan je bijvoorbeeld delen:

  • Updates over je werk;
  • Inzichten die je had over je branche;
  • Kennis en tips van het vak;
  • Een kijkje achter de schermen in je bedrijf.

Al deze berichten helpen je netwerk je meer vertrouwen. Dat is belangrijk, want er zijn zo’n 8 tot 10 online contactmomenten nodig zijn, voordat iemand je online genoeg vertrouwt om de volgende stap te zetten. Bijvoorbeeld het aanvragen van een e-book via je site of het plannen van een afspraak. Hoe meer je zichtbaar bent, hoe sneller mensen je vertrouwen en bij je terecht komen. En dat is weer belangrijk voor de volgende stap. Namelijk…

“Er zijn zo’n 8 tot 10 online contactmomenten nodig, voordat iemand je online genoeg vertrouwt om de volgende stap te zetten.”

Stap 4: Engagement opzoeken

Engaging betekent in deze context ‘betrokken zijn’. Door bijvoorbeeld te reageren op interessante berichten die anderen uit je netwerk op LinkedIn plaatsen, laat je zien dat je betrokken bent. Je kunt ook berichten liken of doorsturen naar andere zakelijke connecties of hun naam taggen in de comments. Deze stap wordt snel vergeten, terwijl het juist heel belangrijk is. Let er wel op dat je niet klakkeloos op de like-knop klikt, maar alleen interactie toont met berichten die ook echt nuttig voor jou zijn. Besteed dus aandacht aan wat je netwerk post en koekeloer niet alleen bij anderen op de pagina.

 

Stap 5: Plan tijd in voor LinkedIn (al is het maar vijf minuutjes)

Als je dit écht goed wil aanpakken, en geloof me, dat loont, raad ik je aan om ook je meldingen dagelijks te checken. Ook al is het maar een paar minuutjes. Doe dit bijvoorbeeld gelijk aan het begin van je werkdag. Feliciteer degenen die jarig zijn, een nieuwe baan hebben of een jubileum vieren persoonlijk door ze een berichtje te sturen. Zo hou je je connecties warm.

 

Nog één keer op een rijtje

Deze vijf stappen geven je handvatten om écht werk te gaan maken van je LinkedIn. Als je deze stappen consistent volgt, maak je nieuwe connecties binnen no time vertrouwd met je bedrijf.

 

  1. Stuur een persoonlijk bericht bij je connectieverzoek;
  2. Is het verzoek geaccepteerd? Stuur er dan nog een bericht achter aan;
  3. Post actief op je eigen pagina;
  4. Raak betrokken met je volgers;
  5. Maak tijd om je meldingen te checken.

Succes!

 

Verander je connecties in klanten
Heb je een bedrijf in de maakindustrie of techniek, maar krijg je je nieuwe klanten door tijdrovende marketing klussen als koud bellen, beurzen en bedrijven bezoeken? Dat kan beter! Ik ben Vera van Vevice Communicatie. Ik help jou met je online marketing en je LinkedIn stap voor stap optimaliseren, om steeds meer zakelijke connecties om te zetten in klanten.

 

Gratis online LinkedIn Workshop

Ga vandaag nog aan de slag en leer meer over LinkedIn! Schrijf je in voor mijn GRATIS online LinkedIn Workshop, speciaal voor techniek- en maakbedrijven. Deze geef ik maandelijks. Klik hier en check de eerstvolgende datum.

Back To Top